2023-8-moku

Monikulttuurisuustoimintaa Hämeenlinnan seurakunnassa

Rakasta lähimmäistäsi – rakasta muukalaista

Raamatusta löydämme monia perusteluja monikulttuurisuustoiminnalle.

Raamatusta näemme, kuinka paljon Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä, kaikkia kansoja ja Jumalan pelastussuunnitelma (Missio Dei) kuuluu kaikille kansoille, Matt 28, Apt 1:8, Ilm 7:5.

Raamatun keskeisiä opetuksia on lähimmäisen rakkaus. Myös meitä kehotetaan rakastamaan lähimmäisiämme, Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, sielustasi ja voimastasi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, Matt 22. Jo Vanhan Testamentin aikana Jumala antoi ohjeita kansalleen, kuinka tuli huolehtia lähimmäisistä ja vierasheimoisista, Hän (Jumala) huolehtii leskien ja orpojen oikeuksista, hän rakastaa muukalaista ja ruokkii ja vaatettaa hänet. Samoin tulee myös teidän rakastaa muukalaista; olettehan itsekin olleet muukalaisina Egyptissä, 5 Moos 10:18, 19, Ps 146:7-9.

Jeesus antoi ns kultaisen säännön Kaikki mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille, Matt 7:12.

Jeesus opetti ja osoitti omalla esimerkillään rakkauden, laupeuden ja myötätunnon osoittamista.

Hän opetti myös, että ihmisten jokapäiväisen elämän tarpeet ovat Jumalalle tärkeitä, sillä Taivaallinen Isä välittää ja haluaa huolehtia ihmisestä kokonaisvaltaisesti, Matt 6, Matt 9, Matt 14.

Hän kutsuu meitä samankaltaiseen rakkauden ja laupeuden osoittamiseen. Monesti saatamme kokea suurta riittämättömyyttä ihmisten auttamisessa. Siksi Jeesuksen ohje yhden ihmisen auttamisesta onkin niin tärkeä, Minun oli nälkä ja te annoitte minulle ruokaa, minun oli jano ja te annoitte minulle juotavaa, minä olin muukalainen ja te otitte minut luoksenne, minä olin alaston ja te vaatetitte minut, minä olin sairaana ja te kävitte minua katsomassa, minä olin vankilassa ja te tulitte minun luokseni. Kaiken mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle, Matt 25:31-46.

Seurakunnan monikulttuurisuustoiminta

Hämeenlinnassa asuu yli 3600 maahanmuuttajaa, eli reilut 5 % kaupungin asukkaista. Seurakuntamme toiminnan piirissä heitä on mukana mm. Thaimaasta, Sri Lankasta, Ukrainasta, Venäjältä, Afganistanista, Irakista, Iranista ja Kongosta…..

Seurakunnassa toimii myös monikulttuurisuustiimi, eli MOKU, jossa on mukana 15 henkilöä.

MOKU-tiimin kanssa olemme järjestäneet monenlaista toimintaa maahanmuuttajille mm. kansainvälisiä iltoja,vertaistukiryhmiä, juhlia ja retkiä, leipomista, taidekerhoa jne. MOKU tiimiläiset ovat myös antaneet monenlaista käytännön apua maahanmuuttajaystävillemme mm. kunnostaneet ja lahjoittaneet yli 20 polkupyörää, lahjoittaneet kodintavaraa ja vaatteita ym., antaneet käytännön apua ja tukea kotoutumisprosessissa (asunto-, muutto-, työ- ja paperiasiat). Myös seurakunnan ruokajaossa käy tiistaisin paljon maahanmuuttajia.

Seurakunta on lisäksi ollut mukana helluntaikirkon KotoDia hankkeessa, jonka tavoitteena on tukea seurakuntia maahanmuuttajien kotouttamistoiminnassa. KotoDian kautta olemme osallistuneet koulutuksiin, saaneet paljon hyödyllistä tietoa ja materiaaleja käyttöömme, ks. www.kotodia.fi.

MOKU-toiminnan kautta olemme tavoitteet monia maahanmuuttajia ja meillä on ollut sydämellisiä kohtaamisia ihmisten kanssa, olemme saaneet välittää Jumalan rakkautta, lohdutusta ja käytännön apua eri tavoin! Olemme saaneet kylvää Jumalan Sanaa ja rukoilemme Jumalan siunausta kylvetylle siemenelle!

Syksyn suunnitelmia

Toiminta maahanmuuttajien parissa jatkuu jälleen syksyllä ja suunnitelmissa on maahanmuuttajailtoja, vierailuja, myyjäiset ym.

Keväällä järjestimme maahanmuuttajalapsille vertaistukiryhmän, jossa oli mukana 10 lasta ja upea tiimi!

Lapset olivat hyvin innostuneesti mukana ja mahdollisesti se saa syksyllä jatkoa.

Yhteistyöverkostoja

MOKU toiminnan piirissä on monia yhteistyötahoja, joiden kanssa haluamme toimia ja voimme saada tärkeää tietoa ja tukea työhömme mm. Helluntaikirkon monikulttuurisuustyö, Hämeenlinnan kaupungin järjestämät Moku-aamukahvit Hämeenlinnassa maahanmuuttajien kanssa toimiville, Ukrainakeskus ja eri seurakunnat.

Koko seurakunta mukaan

Rukouksemme ja tavoitteemme on että, maahanmuuttajat integroituvat suomalaiseen yhteiskuntaan ja seurakuntaan! Maahanmuuttajien kotouttamisessa voimme kaikki olla mukana myönteisellä ja avoimella asenteella, osoittamalla ystävällisyyttä ja lähimmäisen rakkautta kaikille ihmisille!

Avataan sydämet, kotien ja seurakunnan ovet maahanmuuttajille!

Voisitko sinä olla mukana auttamassa! Käytännön tehtävissä? Tulkkina jumalanpalveluksissa? Tule mukaan!

Lisätietoa maahanmuuttajatyöstä Päivi Tyrni paivi.tyrni@gmail.com, puh. 040 8290647